ISO 9001-2015 – A minőségirányítás szabályozása
Az ISO 9001 minőségirányítási rendszer (MIR) egy olyan szabvány, ami egy szervezet működésének modelljét foglalja írásba. Általánosságban megfogalmazza azokat a követelményeket, amelyek szükségesek ahhoz, hogy egy vállalkozás sikeresen működjön, gazdaságos legyen és a vevőkört pedig elégedettség töltse el. Legyen szó akár szolgáltatásokról, vagy termékekről, minden esetben fontos a vevői követelményeknek megfelelni. Az ISO 9001 rendszer segítségével könnyebben meg lehet tartani a meglévő ügyfeleket, újabbakat szerezni, valamint ellgedettségi szintüket egyre jobban növelni.
Milyen információkat tartalmaz a MIR?
Leírja magát a szervezetet, annak környezetét, de a vezetéssel, tervezéssel kapcsolatos tudnivalókat is kifejti. Megtalálhatóak benne a teljesítményértékelések, fejlesztések tervezete, az alkalmazási területek pontos leírása, illetve különféle szakkifejezések és azok meghatározása.
Mi a célja a szabványnak?
A cél, hogy a cég üzleti eredményei kiválóak legyenek, és a vállalat értéke is folyamatosan növekedjen. Átláthatóbbá teszi a szervezetet, egyértelmű lesz a felelősök hatásköre. Törekszik a vevőkör bővítésére, tehát a tanúsítvány marketing célokra is gond nélkül felhasználható.
ISO 9001-2015
Összesen 10 fejezetetből áll, amelyben a fogalmak pontosítva vannak, illetve kisebb módosítások is történtek az ISO 9001-2008-hoz képest. Tartalmazza az ügyfélközpontúságot, vezetést, emberek bevonását, folyamatokat, fejlődési ütemezést, kapcsolatok kezelését, és a bizonyítékokon alapuló döntéshozatalt is. Részletesen kitér arra, hogy mik is azok a követelmények, amelyeknek mindenképp meg kell felelnie a társaságnak, a termékek, a szolgáltatások és a működéssel kapcsolatos területeken egyaránt.