Marketing tevékenységek a jövőben
A marketing, mint fogalom már régóta jelen van hazánkban. Az évek, évtizedek alatt kiforrott, szinte minden területen jelen van. Mindenekelőtt érdemes tisztázni, hogy mit is értünk marketingen.
Ez a halmaz nagyon sok elemből épül fel. Talán a legegyszerűbb megfogalmazás az alábbi lehet: „A marketing az egyik olyan gazdasági kifejezés, amire nincs egységes definíció. Szűkebb értelemben a marketing egy olyan vállalati tevékenység, ami a vevők, vagy felhasználók igényeinek kielégítése érdekében elemzi a piacot, meghatározza az eladni kívánt termékeket és szolgáltatásokat, megismerteti azokat a fogyasztókkal, kialakítja az árakat, megszervezi az értékesítést és befolyásolja a vásárlókat. Bizonyos értelemben a fogyasztói igényt is befolyásolja, új termékek bevezetésével, azaz innovációval.” (wikipédia- a szabad enciklopédia)
Az elmúlt években, évtizedben nagy teret nyert az online marketing, melynek legismertebb területei a keresőmarketing és a keresőoptimalizálás. De természetesen a piac sokkal több lehetőséget nyújt azoknak, akik időben felismerik és alkalmazzák őket. Gondolhatunk itt a blog-, az apró-, vagy akár a videó marketingre, de a „gerilla”, vagy vírusmarketing fogalma is ismerősen cseng már a piacon.
A marketing tevékenységekkel foglalkozó cégek rendszerint specifikusan területekre szakosodnak. Mindenki a saját tevékenységében nyújt szolgáltatásokat. Jellemzően találkozhatunk: honlap készítés és webdesign kapcsolatokkal; design és online marketin tevékenységekkel; grafikai tervezéssel (arculat- és logótervezés), linkmarketing és keresőoptimalizálással; piackutatással és telemarketinges direkt értékesítéssel, és egyéb konstrukciókkal. A cégek az internetes keresést igénybe véve könnyedén kiválaszthatják mely reklám, marketing, vagy PR formákat építik be költségvetésükbe.
Optimális esetben – a magára dó cég – az arculattervezéssel indítja stratégiáját. Megbízza az aktuális céget, hogy készítsen terveket, mintákat a névjegykártyától a céges papírokon át, egészen a logótervezésig. Amint a választott arculat rendelkezésre áll, ahhoz illő weboldalt készíttet, ami jól tükrözi a cég célközönségét, irányvonalait. Ehhez egy webdesign szolgáltatót keres, mely elkészíti az oldalt. Ha a vállalat ad a marketingre és tisztában van az internet nyújtotta előnyökkel, akkor egy újabb partnert keres, aki megfelelően optimalizálja weboldalát, és kiépíti a hivatkozásokat, ezzel generálva a jobb pozíciót a nagyobb keresőrendszerekben. A cég termékei, szolgáltatása így eljut az érdeklődőkhöz és nagyobb forgalmat eredményez. A teljes siker érdekében – főleg ha egy új termékről, vagy szolgáltatásról beszélünk - érdemes a már jól bevált direkt marketing eszközöket is bevetni, hiszen ezek közvetlenül (telemarketing, direkt mail kampány, stb) ismertetik meg a céget azokkal, akik nem az internet csatornáin keresnek.
A problémát általában az jelenti, hogy a jó és eredményes marketinghez az előbbi leírásnál sok időre van szükség, hiszen több területről van szó, melyeknél több 10 vagy akár több 100 vállalkozás jöhet szóba a megfelelő kiválasztásánál. Rendszerint az is meghosszabbíthatja a folyamatot, hogy az újabb területnél (pl: keresőoptimalizálás és linkmarketing) a korábban más által elkészített weboldal hozzáférésének beszerzése, az oldal szerkezetének, struktúrájának átalakítása is időbe kerül. Az előzetes marketing és piackutatások alapján felállított „marketingterv” is csúszhat ilyen esetekben.
A modern üzleti életben egyre valószínűbb, hogy ezeket a problémákat mind a vállalkozások vezetői, mind a helyzetet felismerő marketing cégek a komplexitás felé mozdulnak el. Az igény a marketing folyamatok egy kézben tartását fogják jelenteni, így a piac várhatóan ehhez igazodik majd.
Azok a marketinggel foglalkozó hazai cégek, melyek egy szolgáltatásban – akár egy csomagban – biztosítani tudnak több területet (a névjegykártyától a termékbevezetésig) nem csak az ügyfelek, megbízók igényeinek eredményes kielégítését, de saját forgalmuk növelését is előmozdíthatják.